uvijek na mreži

Coppélia, očaravajući komični balet za sve uzraste premijerno u HNK Split

Balet Hrvatskog narodnog kazališta premijerno će u petak 15. ožujka izvesti komični balet CoppéliaLéa Delibesa. Jedan od najizvođenijih klasičnih baleta na scenu splitskog kazališta postavlja latvijski koreograf Aivars Leimanis, a Orkestrom HNK Split ravnat će maestro Hari Zlodre. U glavnim ulogama nastupit će solisti Baleta HNK Split Eva Karpilovska, Ivan Boiko i Dimitrij Rodikov. Prštava baletna komedija zamijenjenih identiteta u kojoj na kraju pobjeđuje ljubav, razigrana i puna radosti, Coppelia je prava obiteljska predstava koja podjednako oduševljava gledatelje svih uzrasta, a na splitsku se scenu vraća nakon punih 30 godina u produkciji za čiju su vizualnu opremu zaslužni kostimograf Aleksandar Noshpal i scenograf Slaven Raos.

Komični balet Coppélia ili Djevojka s očima od emajla nastao je na glazbu francuskog skladatelja Léa Delibesa. Libreto je napisao Charles-Louis-Étienne Nuitter na temelju nadrealne Hoffmannove priče Der Sandmann. Balet je praizveden 1870. u Théâtre impérial de l’Opéra u Parizu, a izvorno ga je koreografirao Arthur Saint-Léon. Moderne koreografije po tradiciji se oslanjaju na one koje je Marius Petipa postavljao krajem 19. stoljeća za Carski balet u St. Petersburgu. Fantastična je to komična priča o zaluđenosti mladića Franza lutkom Coppélijom. Usamljeni stari alkemičar Dr. Coppelius (kojeg u predstojećoj predstavi igra Dmitrij Rodikov) živi na rubu seoskog trga. Seljani ga smatraju čarobnjakom, plaše ga se i ismijavaju. Njegova „kći“ Coppélia (Jaclyn Ann Higgins) mehanička je lutka, tako dobro napravljena, da seljani vjeruju kako je živa, a stari je Coppelius voli i pokušava joj udahnuti život svojim čarolijama. Swanilda (Eva Karpilovska) je jedna od najljepših djevojaka u selu. Zaljubljena je u život i svog vjerenika Franza (Ivan Boiko) za kog se treba udati sljedećeg dana na masovnom vjenčanju povodom proslave žetve. Franz na balkonu spazi Coppéliju, prelijepu novu djevojku kako mu s balkona šalje poljupce. Kako bi saznao voli li ga ona uistinu provali u kuću Dr. Coppeliusa i nađe se u neprilici…

Svoj dugovječni uspjeh na baletnim pozornicama Coppélia  duguje nadahnutoj Delibesovoj partituri idealnoj za ples, neodoljivo komičnom i vedrom zapletu s neizbježnim hepiendom. Poznata je izjava Georgesa Balanchinea kako jeCoppélia kao velika baletna komedija ravnopravan pandan Giselle, velikoj baletnoj tragediji. Dvije su to ljubavne priče koje  svoje korijene imaju podjednako u stvarnom životu i u mašti. „Giselle je balet u kojemu junak svoju izgubljenu ljubav može susresti samo na kratko i u mašti, nakon čega ona iz stvarnosti nestaje, pa je zato balet tragičan. No, uCoppéliji, apsurdnost fantastične voštane lutke vodi junaka natrag k njegovoj stvarnoj ljubavi i sretnom završetku. I dok Albrecht u Giselle trpi nesreću od koje se nikad u potpunosti neće oporaviti, Franz u Coppéliji prolazi kroz događaje koji će ga trajno životno usrećiti.“ Povijesno, balet je značajan kao veliki finale baletnog romantizma i prolog eri klasičnog baleta.

Koreografski rad Aivarsa Leimanisa, glasovitog latvijskog baletnog prvaka i umjetničkog ravnatelja Baleta Latvijske nacionalne opere splitska publika poznaje još od gostovanja Latvijskog nacionalnog baleta s Adamovim Gusarom na Splitskom ljetu 2006. godine. Nakon toga Leimanis je za splitski HNK bio i koreografom iznimno uspješnih produkcija Adamove Giselle (2010) i Adamova Gusara (2018). Pored njega autorski tim predstave čine dirigent Hari Zlodre, kostimograf Aleksandar Noshpal, scenograf Slaven Raos, oblikovatelj svjetla Branimir Bokan, asistent dirigenta Jure Bučević, asistentice koreografa Elza Leimane Aysha Sila, te baletni majstori Albina Rahmatullina, Elena Nikolaeva i Vladimir Šuvalov.

Predstava traje približno jedan sat i 50 minuta uključujući jednu pauzu. Premijera 15. ožujka započinje u 20 sati. Prve reprizne izvedbe na programu su 16, 18, 19, 21. i 22. ožujka.

Komentiraj