Praizvedbom baleta ”Derviš i smrt”završilo 63. Splitsko ljeto

Nagrada 'Judita' Predragu Luciću i Stefanu Milenkovichu

Tijekom trideset i dva festivalska dana odigrano je 36 različitih naslova u 46 izvedbi – opera, drama, baleta, koncerata, večeri poezije, izložbi, te po jedna promocija knjige i umjetnička intervencija. Glazbeni, dramski, plesni umjetnici nastupali su u ambijentalnim prostorima od Peristila, podruma Dioklecijanove palače, Galerije Meštrović i njegovog Kaštilca, pa do Sustipana, Vile Dalmacije, dvorišta i zgrade Hrvatskog narodnog kazališta Split.

Stručno povjerenstvo za dodjelu nagrade Judita za najbolje postignuće u dramskom programu u sastavu: dr. Nila Kuzmanić Svete, teatrologinja; Jasmina Parić, novinarka i Jelena Bosančić, redateljica i glumica jednoglasno je odlučilo nagradu dodijeliti Predragu Luciću, autoru drame Aziz ili svadba koja je spasila Zapad.

Novinar, pisac i redatelj Predrag Lucić ovim je tekstom, nastalim još 2006. godine, u žanru tragikomične alegorije osvijetlio mračne zakutke ljudskih duša u kojima strah od onog nepoznatog rađa zlo. Tekst je protokom vremena dobio, nažalost, na aktualnosti.

Autor je među likove Brechtova Pira malograđana uveo lik nepoznatog i nezvanog stranca Arapina koji potencira postojeće malograđansko naličje obitelji. Tog Aziza s jedva dvije replike iskoristio je pisac kao okidač za provalu straha i mržnje okupljenih uzvanika koji u njemu vide terorista. U ratnom savezu koji sklapaju protiv utvare, Lucićevi svatovi ogoljet će se do srži. Prikaz njihova prijezira, okrutnosti, neznanja i zatrovanih obiteljskih odnosa, gorka je kritika današnje civilizacije. Sada je autorov humor tamniji i suptilniji, graničeći, štoviše, s tugom pa i mučninom.

Prvobitni Brechtov Pir malograđana Lucić nadograđuje našim vremenom straha u koje smo dospjeli mržnjom prema onima drukčije – u prvom redu – vjere, konzumerizmom, nacionalizmima, strepnjom od planetarnog terorizma, svega što zapadna civilizacija ne poima… U nas neviđeno hrabro, autor upozorava na kaos u koji ćemo potonuti, na Zlo koje se ne može regulirati. Autorova snažna globalna poruka nadilazi puku reprodukciju stvarnosti, pozivajući izravno u scenski predložak čisto faktografske replike. Jamačno će uskoro biti pretočena u nova uprizorenja, ali Drami splitskoga HNK-a pripada pritom prvenstvo.

Ocjenjivački sud Slobodne dalmacije za glazbeni program 63. Splitskog ljeta, u sastavu dr. Tonći Šitin, glazbeni kritičar, i docentice na Umjetničkoj akademiji u Splitu Jadranka Garin i Loris Grubišić, donio je jednoglasnu odluku o dodjeli nagrade Judita violinistu Stefanu Milenkovichu za izuzetan glazbeni doživljaj u kojemu je njegov suradnik bio sjajni pijanist Rohan de Silva..

Žiri je imao posebno u vidu izuzetnu izražajnost i energiju Milenkovicha koji se ponovno iskazao u najboljem svjetlu. Posebno je to dolazilo do izražaja u interpretaciji zvučno jasne i sjajne kompatibilnosti dvaju solista u Beethovenovoj Sonati br. 7 u c-molu kao i u izvođenju Tartinijeve Sonate u g-molu. Ako se tome doda sjajna Sarasateova Introdukcija i Tarantella kao i Legende Henryja Wieniawskog, dobiva se prava slika intenzivnog muziciranja dubokog unutarnjeg posega koji izvire iz velikog muzikaliteta i i sjajne tehnike Milenkovicha koji se i ovom prilikom iskazao u najboljem svjetlu.

Ne treba zaboraviti da mu je ovo deseti nastup u Splitu gdje je prvi put nastupio kao 14- godišnjak, a danas kao četrdesetogodišnjak iskazuje sve svoje moći i snagu umjetničke vizije. Žiri je uz to uočio da posebna zasluga pripada i cijelom ansamblu i solistima opere Seviljski brijač na čelu s maestrom Ivom Lipanovićem, ali bio je tu i za publiku fascinantan nastup tenora Zorana Todorovića koji je oduševio svojim solističkim koncertom. Vrlo dobar nastup imao je i splitski gitarist Goran Listeš.

MOGLO BI VAM SE SVIDJETI VIŠE OD AUTORA