uvijek na mreži

Kroz oči učenika: Nastava od doma ili nastava u školi?

Sredinom ožujka prošle godine učenici su se susreli s dosad neviđenom situacijom – nastavom od kuće. Da mi je itko ikada rekao da ću odlazak u školu zamijeniti odlaskom u praznu prostoriju u stanu, da ću dizanje ruke za odgovor na pitanje zamijeniti paljenjem mikrofona na Zoomu i Teamsu – nazvao bih ga ludim. Međutim, dogodilo se – prilagodili smo se – preživjeli smo ili još uvijek preživljavamo. Vjerujem kako svaka strana medalje ima dvije strane. Jedna je ona bolja i uljepšana, a druga je ona realna, a o situaciji u kojoj se nalazi ovisi kojoj ćemo strani više dati na važnosti. Pa, evo kratke usporedbe dva modela nastave – s prednostima i nedostacima i jedne i druge. 1. Organizacija vremena i ispit odgovornosti Učenici, pogotovo srednjoškolci, a i studenti redovito se suočavaju s potrebom za samostalnošću i kvalitetnom organizacijom vremena o čemu na kraju i ovisi uspjeh učenja. I dok klasičan oblik nastave brusi kvalitetnu procjenu vremena potrebnog za učenje i spremanje ispita, nastava na daljinu donosi i dodatan izazov – od nas iziskuje zrelost i ozbiljnost u gotovo samostalnom shvaćanju gradiva. Koliko je to dobro – nije, ali, ako ništa, učenici su od doma primorani sami organizirati svoj dan, makar i u samo četiri zida što je određeni ispit odgovornosti za svakog pojedinca. 2. Potreba za druženjem Sviđalo nam se ili ne, htjeli mi to ili ne, provođenjem šest-sedam sati dnevno, pet puta tjedno stvorimo određeni odnos s ljudima oko sebe, s razrednim kolegama. Ta potreba za druženjem jedna je od temeljnih potreba nas mladih jer – bez druženja nema ni stjecanja iskustava, a bez iskustava nema sazrijevanja pa kakav je to onda (budući) odrastao čovjek ako nema ni iskustvo ni zrelost? Ove je godine druženje dobilo novo značenje, uz razmak od dva metra, masku na licima prijatelja i slične mjere koje su nam postale svakodnevica. Iako je na neko vrijeme prestala potreba za dolaskom u škole, potreba za druženjem i dalje postoji. Većina mladih u posljednjih je gotovo godinu dana upoznala nove internet servise za komunikaciju pa su tako sve češće Zoom meeting kave, Discord trač partije i slično. Dakle, kad ima volje – ima i načina, čak i u doba korone. 3. Realno ocjenjivanje i realno znanje Jedan od češćih argumenata koji ide u prilog nastavi licem u lice je realno znanje koje se stječe u školama i nerealne ocjene koje se stječu prilikom školovanja na daljinu. Uzimajući ovo kao važeći argument, podrazumijeva se da u fizičkoj školi dobivamo ocjene razmjerne našem znanju. Čini mi se da je takav stav pomalo utopijski s obzirom da, složit će se sa mnom većina srednjoškolaca, ocjena ne mora biti mjerilo znanja već splet više ili manje sretnih okolnosti. Da, u nastavi na daljinu ocjene su bolje i vjerojatno, gotovo sigurno, nisu u potpunosti realne, ali – nije u ocjenama sve. Realno gledano, predbacivati učenicima za iskorištavanje prilike bilo bi licemjerno i glupo jer, znamo, prilika čini lopova. Prema tome, na učiteljima, nastavnicima i profesorima je osigurati što realnije provođenje ispita, na učenicima je da pokušaju varati, a na profesorima je – opet – da ih/nas uhvate. Pa sad… 4. Mogućnost sudjelovanja na nastavi Istina je da nastava u školama omogućuje jednake uvjete za sve, makar u pogledu dostupnosti raznih digitalnih alata, interneta i sl. S druge strane, škole bi i u ovakvim neplaniranim i nezavidnim situacijama trebale opremiti domove svojih učenika barem osnovnim potrepštinama vezanih uz mogućnost sudjelovanja na nastavi – nitko od škola ne očekuje da učenicima dijele Macbookove od 10+ tisuća kuna, ali prosječno je prijenosno računalo i više nego prihvatljive cijene. 5. Čuvanje sebe i drugih Bilo kako bilo, prioritet je definitivno očuvati zdravlje nas i svih ljudi oko nas, makar ako se od nas očekivalo sjediti ispred laptopa umjesto ispred ploče. Ne, situacija nije idealna ni zavidna, a tvrditi da je online nastava bolja od offline nastave bilo bi nesmotreno i priglupo. Vjerujem da će se učenici što prije vratiti u školske klupe, ali ovo je trenutno maksimum koji se, u pogledu obrazovanja, može napraviti. A pitanje je koliko je dobra alternativa nastava uživo ako na snazi ostaju sve dosad donesene mjere za škole i fakultete. Da zaključim, takozvani model C, odnosno nastava na daljinu za sve, koja nas je zatekla prošle godine nije bila idealna. Sve je tada bilo pripremljeno preko vikenda jer je situacija tako nalagala. Da, ocjene su bile bolje. Ne, ocjene nisu bile realne. Da se razumijemo, učenicima doista je mjesto u učionicama, ali ne u ovakvim okolnostima. Radi se o elementarnoj procjeni rizika i sagledavanju šire slike za što se toplo nadam da je većina ljudi ipak sposobna. Vjerovali u virus ili ne, niti jedna teorija zavjere ne može se ispitivati ugrožavanjem ljudskih života. Jedino ispravno rješenje u ovoj situaciji doista je online nastava, ali puno bolje uređena nego što je dosad bila. Vremena je bilo na pretek. U nadi da ćemo se uskoro opet svi zajedno gužvat na hodnicima bez straha, želim sretno i uspješno drugo polugodište svim učenicima i studentima. *Komentar je stav autora.

 

Komentiraj